Elektrische scooter

Een elektrische scooter is stiller, zuiniger en beter voor het klimaat en de luchtkwaliteit dan een benzinescooter. Bovendien is laden anderhalf tot vier keer goedkoper dan tanken. Alles over de elektrische scooter op een rij.

De verkoop van elektrische scooters is de laatste jaren flink gestegen. Van alle nieuw gekochte scooters is de helft elektrisch. Onder de term scooters worden zowel bromfietsen (die begrensd zijn op 45 kilometer per uur) als snorfietsen (begrensd op 25 kilometer per uur) verstaan.

Schoner en beter voor het klimaat

Elektrische scooters stoten tijdens het rijden geen uitlaatgassen uit. Dit is beter voor de luchtkwaliteit op lokaal niveau: daar waar de e-scooterrijder rijdt, komen geen uitlaatgassen in de lucht. E-scooters hebben een lagere CO2-uitstoot dan benzinescooters, wat gunstig is voor het klimaat. Bij de productie van de elektriciteit komt CO2 vrij, maar die is veel lager dan de uitstoot bij het gebruik van benzine.

Een benzinescooter en elektrische scooter rijden naast elkaar. De elektrische scooter heeft geen uitstoot van giftige stoffen.
Links een benzinescooter met uitstoot, rechts een e-scooter zonder uitstoot.

Extra voordelen van e-scooters

E-scooters hebben vanwege hun elektromotor nog een aantal bijkomende voordelen ten opzichte van benzinescooters: ze zijn nagenoeg geluidloos, zijn krachtiger dan benzinescooters, kennen minderstartproblemen en zijn onderhoudsvriendelijker.

Strengere regels voor benzinescooter

Vanaf 2021 moeten benzinescooters voldoen aan de nieuwe eisen in de EU-richtlijn voor de uitstoot van schadelijke stoffen: EURO5. Die richtlijn schrijft voor hoe hoog de uitstoot van onder andere koolstofmonoxide, stikstofoxiden en fijnstof van een nieuwe benzinescooter maximaal mag zijn. Oudere modellen hebben vaak een (veel) hogere uitstoot. In Amsterdam en Den Haag zijn milieuzones ingesteld waar benzinescooters die voor een bepaalde datum gemaakt zijn niet mogen komen. Het zijn de eerste gemeentes waar zo’n regeling van kracht is. Elektrische scooterrijders hebben geen last van zo'n milieuzone. In andere steden, zoals Rotterdam en Nijmegen, zijn sloopregelingen voor oude vervuilende scooters met een benzinemotors. Je krijgt dan een vergoeding als je zo'n scooter aanmeldt voor vernietiging. Kijk op de site van jouw gemeente of er zo'n regeling is en wat de voorwaarden zijn.

Maarten en Linda over hun e-scooter

"Binnen de stad gebruik ik mijn elektrische scooter voor alles"
Linda

Kosten en subsidie

Hoeveel een nieuwe elektrische scooter kost, hangt erg af van het merk, de uitvoering en de accu’s van de scooter. Een e-scooter kopen is over het algemeen iets duurder dan een benzinescooter. Op een paar goedkopere modellen na begint de prijs van e-scooters zo rond de 2.400 euro, terwijl je een benzinescooter al kunt kopen voor een kleine 2.000 euro. 

Daar staat tegenover dat de gebruikskosten van een elektrische scooter lager zijn. Je hebt minder onderhoud en elektrisch rijden is zuiniger.

Subsidies

Voor consumenten is er geen landelijke subsidie voor een elektrische scooter. In voorgaande jaren boden verschillende gemeentes subsidies aan om de aankoop van e-scooters te stimuleren. Kijk op de site van jouw gemeente om erachter te komen of dat op dit moment van toepassing is.

 

Wist je dat... ...de gebruiks- en onderhoudskosten van een elektrische scooter lager zijn dan een benzinemodel?

Onderhoudskosten

Een elektrische scooter vraagt minder onderhoud dan een benzinescooter. Een elektrische scooter heeft alleen een periodieke controle nodig van de remmen, banden en verlichting. De remmen slijten bovendien minder snel, omdat er op de elektromotor geremd kan worden.

Een benzinescooter heeft in de motor draaiende onderdelen. Die onderdelen kunnen slijten, moeten vaker worden afgesteld of vervangen. Wel slijten de banden van een elektrische scooter iets sneller dan bij een benzinemotor en moet de software van de e-scooter soms worden geüpdatet.

Huren en delen ook mogelijk

Naast kopen is het mogelijk om e-scooters te huren via een verhuurbedrijf of via een deelscooter-platform. Voorbeelden zijn Felyx, Check en GO Sharing. Vooral in de grotere steden is het aantal deelscooter snel gegroeid in de laatste jaren. Op sommige stations kun je nu ook via de NS een deelscooter pakken, om na je treinreis verder te reizen.

Snorfiets of bromfiets?

Bij de aankoop van een elektrische scooter, kun je kiezen tussen de 25-kilometervariant (snorfiets) of 45-kilometervariant (bromfiets). De elektrische snorfiets was in Nederland de afgelopen jaren het populairst. Sinds 2023 geldt er een helmplicht voor de snorfiets, waardoor de bromfiets in populariteit toeneemt. Daar was al langer een helmplicht voor.

In de meeste steden mag je met een snorfiets nog op het fietspad rijden. In Amsterdam moeten snorfietsen al op de rijbaan rijden. Ook andere gemeentes overwegen deze regel in te voeren.

Opladen: goedkoop en makkelijk

Het opladen van een e-scooter is veel goedkoper dan tanken. Per kilometer komen de kosten zo'n anderhalf tot vier keer lager uit. Voor een e-scooter die 50 kilometer kan rijden op een volle accu is de prijs per kilometer 1 tot 3 cent. Een volledige laadbeurt kost dan 60 cent tot 1,60

Een tankbeurt voor een benzinescooter kost ongeveer een tientje. Per kilometer komt dat rond de 5 cent uit. Op een volle tank rijdt je zo'n

Hoe lang duurt opladen?

Het opladen van een accu voor een e-scooter kan in een gewoon stopcontact. Een speciaal oplaadpunt, zoals bij een elektrische auto of een verzwaring van de elektriciteitsaansluiting zijn dus niet nodig. Er zijn ook publieke oplaadpalen voor elektrische scooters en fietsen waar je een scooter kunt opladen, bijvoorbeeld bij sommige bewaakte fietsenstallingen. Als je de accu los kan halen, kun je die meenemen naar een stroomaansluiting om op te laden.

In de meeste gevallen geldt de regel dat hoe groter de capaciteit van de accu, hoe langer het opladen duurt. Het type lader speelt ook een rol. Gemiddeld duurt het opladen van de accu tot 75 procent zo’n 3 uur. De laatste 25 procent gaat langzamer en neemt veel extra tijd in beslag. Sommige modellen laden op in 2 uur tijd, anderen doen er tot wel 12 uur over. Hoe lang precies kan dus erg verschillen tussen verschillende modellen.

Voordeel is dat je een elektrische scooter tijdens je werkdag kunt opladen. Je hoeft niet naar een tankstation te rijden, zoals met een benzinescooter.

Milieu Centraal rekent voor de lange termijn met een stroomprijs van 25 cent per kilowattuur. Dit is de gemiddelde prijs die verwacht wordt voor de jaren 2025-2040. We rekenen hiermee omdat de besparing niet eenmalig is, maar jaarlijks terugkeert. Op dit moment (januari 2024) is de gemiddelde stroomprijs ongeveer 37 cent. Daarmee is de besparing hoger: er komt ongeveer de helft bij. Maar de uiteindelijke besparing dit jaar hangt natuurlijk af van jouw stroomprijs.

Zie voor meer toelichting: Energieprijzen voor besparingen.

Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro.

Een vrouw op een elektrische scooter. Elektrische scooters zijn schoner voor het milieu dan benzinescooters.

Accu van een elektrische scooter

E-scooters zijn te koop met twee verschillende soorten accu’s: lithium-ion en lood. Lithium-ion accu’s zijn beter dan loodaccu’s. Je kunt ze vaker opladen, ze zijn lichter en kunnen beter tegen erg lage of juist hoge temperaturen.

Elektrische scooters met loodaccu’s zijn ook nog maar weinig te koop. Bij een tweedehands e-scooter is de kans groter dat je loodaccu’s tegenkomt.

Levensduur van de accu

Om zo lang mogelijk gebruik te kunnen maken van je accu, is het belangrijk om op een aantal dingen te letten. Ten eerste dat de accucapaciteit past bij hoe jij je elektrische scooter zal gaan gebruiken. Rijd je bijvoorbeeld vaak langere afstanden, kies dan voor een accu die hierbij past. Zo voorkom je dat je de accu vaak moet opladen.

Ook in het dagelijks gebruik kun je ervoor zorgen dat jouw accu zo lang mogelijk goed blijft:

  1. 01

    Vermijd extreme temperaturen (vrieskou of tropische temperaturen). Haal de accu uit je e-scooter als je e-scooter in de zomer of in hartje winter op de stoep staat.

  2. 02

    Laat de accu afkoelen voor of na het opladen. Probeer de scooter dus niet direct na het rijden aan de lader te zetten en rij niet meteen weg na het opladen.

  3. 03

    Rij de accu niet helemaal leeg en haal de accu van de stroom wanneer deze klaar is met opladen.

  4. 04

    Gebruik je de e-scooter een tijdje niet? Zorg dan dat je hem stalt met goed opgeladen accu.

  5. 05

    Belast de accu niet te zwaar: let op het maximale gewicht dat de e-scooter aan kan en zorg dat je banden goed op spanning zijn.

  6. 06

    De meeste elektrische scooters maken gebruik van een lithium-ion (Li-Ion) batterij. Voor het duurzaam gebruik van deze batterijen zie ook tips accu e-bike en algemene tips opladen Li-ion batterijen.

Als de accu tegen het einde van zijn levensduur komt, zal de prestatie geleidelijk aan minder worden. De afstand die je kunt rijden op een volle accu wordt kleiner en de topsnelheid kan moeilijker worden gehaald.

Vervangen van de accu

Na een aantal jaar zal de accu van een elektrische scooter vervangen moeten worden. Ook als de scooter stil staat, wordt de accu langzaam minder. De accu kun je maximaal een aantal keer opladen. Hoe vaak precies, verschilt per type en merk accu. Vraag hiernaar bij de dealer of zoek informatie bij de fabrikant van de accu.

Het is verstandig om bij aankoop van de scooter al te vragen naar de kosten van een losse accu. Een dure elektrische scooter met een goedkope losse accu kan zo toch voordeliger zijn dan een goedkoop model met een dure losse accu. Een accu kan namelijk prijzig zijn. 

Wist je dat... ...sommige modellen ruimte hebben voor meer dan één accu? Zo kun je een stuk verder rijden met je e-scooter!

Hoe ver kom je op een elektrische scooter?

Hoe ver je kunt rijden op een elektrische scooter, wordt ook wel de actieradius of het bereik genoemd. Bij e-scooters verschilt die actieradius flink per merk, model en accu. In een test van de ANWB uit 2022 werden elektrische snorscooters (dus modellen tot 25 km per uur) vergeleken en daar liep de actieradius uiteen van 44 tot 72 kilometer op één volle acculading. 

Sommige modellen e-scooters kunnen een extra accu hebben, zodat de actieradius vergroot wordt. Zo kan de actieradius daarmee zelfs vergroot worden tot 140 kilometer. Dat komt in de richting van een gemiddelde benzinescooter (200 kilometer op een volle tank).

De actieradius van de e-scooter hangt niet alleen af van de accu. Net als bij een benzinescooter spelen er veel andere factoren mee. Het rijgedrag, de snelheid, het weer, het gewicht van de bestuurder en de rijweg zijn allemaal van invloed op de afstand die je met de e-scooter kunt afleggen.

Hoe energiezuinig is een e-scooter?

Hoe energiezuinig een e-scooter is, verschilt tussen merken en uitvoeringen. In de ANWB-test uit 2022 gebruikte een elektrische snorscooter gemiddeld ruim 2 kWh per 100 kilometer. In oude test van de ANWB uit 2019 gebruikte de zuinigste bromscooter (tot 45 km per uur) ruim 3,4 kWh per 100 kilometer. De minst zuinige uit die test gebruikte bijna 6 kWh per 100 kilometer. 

Je kunt zelf berekenen hoeveel kWh je elektrische scooter verbruikt per 100 kilometer. Op deze manier kun je e-scooters onderling vergelijken op energiezuinigheid.

In een oude test van de ANWB uit 2019 werden elektrische bromscooters (dus modellen tot 45 km per uur) vergeleken en daar liep de actieradius uiteen van 33 tot 76 kilometer.

Sommige modellen e-scooter zijn verkrijgbaar in zowel 25 km per uur als 45 km per uur variant. De actieradius is groter bij een lagere snelheid.

Zelf het verbruik van je e-scooter berekenen

Je hebt een aantal gegevens over je elektrische scooter en batterij nodig: het voltage van de accu, de capaciteit in ampère-uur en de actieradius bij een volle accu. Kijk in de handleiding of op de site van de fabrikant voor deze informatie

  • Stap 1: Vermenigvuldig het voltage van de batterij in volt (V) met de capaciteit van de accu in ampère-uur (Ah). Wanneer je dit deelt door 1000 weet je hoeveel kWh er nodig is om de accu te laden
    (Het laadverlies tijdens het opladen is hier niet in meegenomen, om dit mee te nemen kun je overwegen om met een slimme stekker het werkelijke energieverbruik van het opladen van de accu te meten.)
  • Stap 2: Ga na wat de actieradius van de e-scooter is bij een volle accu in kilometer. Deel het benodigd aantal kWh door de actieradius.
  • Stap 3: Wanneer je dit getal vervolgens met 100 vermenigvuldigt, kom je uit op het aantal kWh dat de e-scooter per 100 km gebruikt.

Veelgestelde vragen over elektrische scooters

Meer informatie

  • Er zijn meer mogelijkheden om elektrisch op weg te gaan. Lees meer over de elektrische fiets en elektrische auto.
  • De ANWB voerde in 2019 een test uit met 7 verschillende elektrische bromscooters (tot 45 km per uur). De uitkomsten daarvan lees je op de site van de ANWB. In 2022 voerde de ANWB een test uit met 8 verschillende elektrische snorscooters (tot 25 kilometer per uur). Ook deze uitkomsten lees je op de site van de ANWB.
  • TNO heeft de uitstoot van benzinescooters in 2017 onderzocht. De resultaten van dat onderzoek, vind je op de site van TNO.