Consumentenonderzoek Planten kopen

In samenwerking met Motivaction, onderzocht Milieu Centraal in 2025 mensen hun kennis, houding en aankoopgedrag van inheemse en biologische planten.
Een aantal resultaten uit het onderzoek:
-
Een grote meerderheid (85%) van de Nederlanders met een tuin vindt bijen, vlinders en/of andere insecten onmisbaar voor mensen. Driekwart (76%) vindt het ook belangrijk om te zorgen voor een gezonde omgeving voor deze insecten. Toch verbinden tuineigenaren inheemse en biologische planten niet altijd aan een gezonde omgeving voor bijen, vlinders en/of andere insecten: de helft (50%) gelooft dat inheemse/biologische/gifvrije planten helpen bij een goede omgeving voor deze insecten.
-
Tuineigenaren zijn overwegend positief (55%) over het kopen van gifvrije/biologische en inheemse planten voor in hun tuin. Een redelijk deel wil de moeite doen om deze planten te vinden (41%) en er iets meer voor betalen (40%). Toch zegt slechts een klein deel bij het kopen van planten ook te letten op of ze biologisch (15%) of inheems (12%) zijn. Daarmee lijkt dat meer mensen open staan voor het kopen van gifvrije/biologische en inheemse planten, dan ze nu al kopen.
-
Te weinig kennis en/of het gevoel van te weinig kennis lijkt op dit moment de belangrijkste reden te zijn dat tuineigenaren niet vaker kiezen voor gifvrije/biologische en inheemse plantensoorten. Een groot deel van de tuineigenaren zegt niet te weten waaraan je biologische (46%) en inheemse (44%) planten kan herkennen, en hoe deze goed zijn voor bijen, vlinders en/of andere insecten.
-
Veel tuineigenaren weten niet dat er keurmerken zijn waaraan je biologische planten kan herkennen: 53% weet überhaupt niet dat dit soort keurmerken bestaan, en 34% heeft er wel van gehoord, maar weet niet welke keurmerken er precies zijn. Van de kleine groep (13%) die wél bekend is met keurmerken, let slechts 4% hier daadwerkelijk op bij het kopen van de planten. Ook worden logo’s van erkende keurmerken vaak verward met commerciële logo’s, die geen betekenis hebben en elke fabrikant op de verpakking mag zetten. Eén op de drie denkt van één of meer logo’s dat deze aangeven dat de plant biologisch is, terwijl dat niet zo is.