Vrouwen kopen minder nieuwe kleding na online training van Milieu Centraal

Uit de effectmeting van Milieu Centraal blijkt dat vrouwen die deel hebben genomen aan de online training ‘Mijn Stijl iD’ minder nieuwe kleding kopen. Zij kochten gemiddeld 2,4 kledingstukken minder in de drie maanden na afloop van de training. Als alle Nederlanders hun koopgedrag op deze manier zouden verminderen, dan scheelt dat maar liefst 1,2 megaton CO2 uitstoot per jaar. Dat is meer uitstoot dan de verlichting van alle Nederlandse huishoudens in een heel jaar. Met de nieuwe voorjaars- en zomercollecties in aantocht waarbij koopverleidingen op de loer liggen, tipt gedragsonderzoeker Judith Roumen: “Laat je niet verleiden door de nieuwste voorjaarstrends- en kleuren. Volg je eigen stijl, niet de mode en kijk vooral hoe je creatief kunt zijn met de kleding die je al hebt”. Milieu Centraal lanceert vandaag de uitgebreide en verbeterde versie van de training Mijn Stijl iD met onder andere meer advies over pasvormen en een module over kleurenanalyse. Op deze manier wil Milieu Centraal nog meer vrouwen aanspreken en helpen om bewuster met hun kledingconsumptie om te gaan en zich minder te laten verleiden door trends, sale, marketingtrucs en (ultra) fast-fashion. Voor meer informatie en de training, zie www.mijnstijlid.nl.

Binnen een half jaar na de lancering van Mijn Stijl iD in 2024 deden ruim 10.000 vrouwen de gratis online training. Uit de effectmeting onder 253 van hen blijkt dat er gedragsverandering te zien is. De vrouwen staan na het volgen van de training meer stil bij hoeveel kleding ze kopen, bedenken beter of een kledingstuk bij hun eigen identiteit past voor ze het kopen en doen minder impulsaankopen als het om kleding gaat. Daarnaast blijkt dat zij zich schuldiger voelen als ze vaak nieuwe kleding kopen. Angela Bolt, expert Kleding bij Milieu Centraal, vertelt:   

“Veel vrouwen kennen het gevoel: je staat 's ochtends voor een volle kledingkast, maar toch lijkt het alsof je niets hebt om aan te trekken. Als je weet welke kleding echt bij jou past, welke pasvormen en kleuren goed voor jóu werken, heb je minder vaak dat "niets om aan te trekken"-gevoel en hoef je minder kleding te kopen. Het is zonde als je kleding koopt die je uiteindelijk niet gaat dragen, zonde voor je portemonnee en de planeet. Ik ben blij om te zien dat de training daadwerkelijk handvatten geeft om dit te voorkomen. Ik roep dan ook iedereen op om de vernieuwde gratis training te doen, want het meest duurzame kledingstuk is immers het kledingstuk dat al in je kast hangt!”  

Strijd tegen overconsumptie en impact kledingindustrie 

Binnen één muisklik is er (goedkope) kleding vanuit China te bestellen en hier spelen social media, influencers, uitverkoop, nieuwe trends en marketingtrucs handig op in. Dat mensen minder kleding kopen, is een belangrijke stap in de strijd tegen overconsumptie en de impact van de kledingindustrie op het milieu. Daarbij bespaart het ook nog eens een hoop geld. Met de komst van de nieuwe voorjaarscollecties is het extra belangrijk om stil te staan bij wat écht nodig is. Gedragsonderzoeker Judith Roumen, vult aan:  

“Trends veranderen constant, maar jouw persoonlijke stijl blijft. Door inzicht te krijgen in je kledingkoopgedrag en te leren hoe je om kunt gaan met alle koopverleidingen, krijg je concrete handvatten om beter te kiezen, minder nieuw te kopen en blij voor je kledingkast te staan. Het kopen van nieuwe spullen zorgt weliswaar voor een kortstondig geluksgevoel, maar een gezonde eigenwaarde en leven naar wat je echt belangrijk vindt, zoals tijd doorbrengen met naasten en de aarde beter achterlaten, zorgt voor een geluksgevoel dat langer standhoudt, blijkt uit onderzoek." 

Minder kleding kopen geeft rust 

Uit onderzoek van Milieu Centraal is gebleken dat met name de groep hoogopgeleide vrouwen tussen de 25 en 35 jaar een moeilijke tweestrijd ervaart wat betreft hun kledingkoopgedrag. Deze groep koopt meer kleding dan de gemiddelde Nederlander (gemiddeld 50 nieuwe kledingstukken per jaar), maar is zich wel bewust van de milieu impact en heeft vaker een veranderwens om minder kleding te kopen, dan de gemiddelde Nederlander. Het lukt hun echter niet om dit ook daadwerkelijk te doen. De online training Mijn Stijl iD helpt  - nu bewezen effectief  - om kledingkoopgedrag te veranderen. Geertruida de Weger deed de training en vertelt:  

"Sinds de training ben ik veel gerichter in mijn koopgedrag. Waar ik eerst gedachteloos online bestelde -veel maten, kleuren, modellen en uiteindelijk terugstuurde-, weet ik nu beter wat bij me past en wat ik écht nodig heb. Ik merk hoe waardevol het is om te combineren met wat al in mijn kast hangt, in plaats van steeds iets nieuws te kopen. Daarbij is het passen van kleding zo belangrijk en daarom ben ik ook gestopt met online kopen. Het geeft rust om niet overal op in te hoeven gaan, maar alleen te kiezen wat écht bij me past. Natuurlijk blijft het soms lastig, maar door te oefenen met wat ik in de training heb geleerd, gaat het steeds beter. Ook mijn dochters betrek ik hierin – samen stellen we bewuste vragen voor we iets aanschaffen. Zo geef ik hen het goede voorbeeld om na te denken over wat ze kopen en waarom." 

Pasvormadvies en kleurenanalyse in vernieuwde training ‘Mijn Stijl iD’ 

Het is deze maand een jaar geleden dat de online training Mijn Stijl iD is gelanceerd. De training is tot stand gekomen in samenwerking met Psychologie Magazine en Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Psychologie van een Duurzame stad. In zeven stappen leren modepsycholoog Anke Vermeer, kledingstylist Mirjam Hamming, kleurstylist Victorien van Duuren en gedragswetenschapper Judith Roumen de deelnemers om meer uit de huidige kledingkast te halen door het maken van nieuwe combinaties om zo een eigen, duurzame kledingstijl te ontwikkelen. Daarbij wordt er inzicht gegeven in de impact van de kledingindustrie, wat kopen met het brein doet, hoe om te gaan met koopverleidingen en hoe mensen de kwaliteit van kleding kunnen controleren, waardoor kleding langer mee kan gaan. Nieuw is het advies over pasvorm van Mirjam Hamming én een module over kleuranalyse van Victorien van Duuren. Middels inspiratievideo’s, een kledingkastworkshop, een workshop mixen en matchen, workshops kleurenanalyse, te kijken naar de eigen identiteit die men wil uitdragen en zelfreflectie als het gaat om het koopgedrag, worden de deelnemers geholpen om minder nieuwe kleding te kopen. De training is gratis te volgen via www.mijnstijlid.nl. 

- EINDE PERSBERICHT - 

Over Milieu Centraal

Milieu Centraal is het kenniscentrum voor duurzaam leven, en geeft consumenten praktische tips en adviezen voor iedere duurzame stap: van afval scheiden tot zonnepanelen kopen. Een externe wetenschappelijke adviesraad is onderdeel van de kwaliteitsborging. Milieu Centraal bereikt via haar websites en sociale media dagelijks zo’n 30.000 consumenten. Milieu Centraal werkt samen met maatschappelijke organisaties, bedrijven, overheid en media. 

Noot voor de redactie

Voor meer informatie, beeldmateriaal en interviewverzoeken kunt u contact opnemen met: 

Smith Communicatie 
Contactpersoon: Madelon de la Haije
T. 070-3614004 | 06-82321906
E. [email protected]