1 op de 3 Nederlanders vindt Black Friday onzin
Maar liefst 1 op de 3 Nederlanders vindt Black Friday onzin: het zet aan om te veel onnodige spullen te kopen. Ongeveer de helft van de respondenten geeft aan alleen mee te doen omdat ze toch al de intentie hadden iets te kopen, er wordt gewacht op de aanbieding. Slechts 1 op de 10 Nederlanders kijkt uit naar Black Friday om nieuwe spullen tegen een scherpe prijs te kopen. Meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen om overconsumptie, en 1 op de 4 Nederlanders doet niet mee aan Black Friday vanwege het milieu en klimaat.
Impact van onze spullen
Huishoudens zijn door hun consumptiepatroon wereldwijd verantwoordelijk voor zo’n 65 à 70% van de emissies van broeikasgassen. De gemiddelde CO2-uitstoot van een Nederlands huishouden bestaat voor ruim 11% uit de spullen die we nieuw kopen. Voor alle nieuwe producten die gekocht worden, is energie nodig geweest en waardevolle grondstoffen om deze te maken. Ook het transport van deze producten heeft een aanzienlijke milieu-impact. Door minder nieuw te kopen, vaker voor tweedehands te kiezen of voor het delen en lenen van spullen, kunnen we de milieu-impact verlagen. Het koesteren van onze spullen, deze goed onderhouden en repareren, is één van de beste dingen die we voor het milieu kunnen doen.
‘Ons eigen gedrag en de keuzes die we elke dag maken dragen bij aan de producten en diensten die voor ons geproduceerd en geleverd worden. Verandert de vraag, dan verandert de markt. Dat vraagt van ons als consument een groot bewustzijn, want de hele dag door worden we omringd door koopprikkels’, vertelt Mariska Joustra, expert duurzaam consumeren Milieu Centraal.