1,3 Miljoen Nederlanders willen zelf huis isoleren

Milieu Centraal zet Meilandjes in om mensen te bewegen zelf aan de slag te gaan. Bijna een kwart van de Nederlandse huiseigenaren heeft de afgelopen jaren zelf zijn huis geïsoleerd. Van de Nederlanders die dat niet hebben gedaan, is ruim een derde bereid dat alsnog te doen. Dat zijn ongeveer 1,3 miljoen Nederlanders. Op deze manier kunnen ze duizenden euro’s besparen op het inhuren van een isolatiebedrijf en op hun energierekening.

Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Milieu Centraal. Om Nederlanders te motiveren zelf hun dak of vloer te isoleren start het onafhankelijke kenniscentrum vrijdag 1 september de landelijke campagne ‘Steek ook wat energie in je huis’, waarin Martien en Maxime Meiland de hoofdrol spelen.

Doe-het-zelf isoleren populair

Het onderzoek van Motivaction is uitgevoerd onder Nederlanders die in een koophuis wonen van voor 1994. Daarvan zijn er ongeveer 3,5 miljoen in Nederland. De bereidheid tot ‘doe-het-zelf isoleren’ (DHZ) onder die doelgroep is groot. Zeker in een tijd dat energieprijzen stijgen, isolatiebedrijven soms weinig tijd hebben en steeds meer mensen energie willen besparen. Zo becijferde het CBS dat Nederlanders steeds minder gas verbruiken. In 2022 werd bijvoorbeeld een kwart minder gas verbruikt dan in 2021. Dit jaar nam dat verder af met 10 procent.

Driekwart mensen weet dat ze het zelf kunnen

Ruim de helft van de huiseigenaren denkt dat ze zonder een professioneel isolatiebedrijf hun dak kunnen isoleren, blijkt uit het onderzoek. Een kwart denkt ook de vloer zelf te kunnen aanpakken. Van de mensen die zelf hun huis hebben geïsoleerd (een op de vijf) heeft 70 procent dan ook het dak geïsoleerd en een kwart de vloer. Zelf klussen maakt trots, bespaart geld en geeft voldoening.

Driekwart van de ondervraagde woningeigenaren weet dat ze zelf isolatieklussen kunnen uitvoeren, maar ruim de helft heeft dat nog nooit gedaan. Van de huiseigenaren die nog niet zelf hebben geïsoleerd, is ruim een derde bereid dat alsnog te gaan doen. Vooral mensen die zelf wel eens klussen denken de isolatiemaatregelen zelf te kunnen uitvoeren.

Hobbels wegnemen

Redenen om niet zelf aan de slag te gaan zijn volgens de ondervraagden met name dat het te veel tijd kost, te ingewikkeld, te duur of te gevaarlijk is. Ze zijn bang om fouten te maken en twijfelen of ze het wel kunnen. Mensen die zelf hun huis al geïsoleerd hebben zeggen ook dat het meer tijd kostte dan verwacht, veel rommel gaf en soms vervelend werk was.

Om zelf hun huis te kunnen isoleren hebben mensen vooral behoefte aan instructiefilmpjes en een stappenplan. Dat is waar de campagne van Milieu Centraal hen bij gaat helpen. Op de website Verbeterjehuis.nl zijn daarom zes klusvideo’s voor dak- en vloerisolatie te vinden, waarin ze stap voor stap kunnen zien hoe ze zelf kunnen isoleren.

De isolatiematerisjaal

De campagne wordt vrijdag 1 september afgetrapt door Martien Meiland, die voor en tijdens een show op de Amsterdam Fashion Week een extravagante sjaal van isolatiemateriaal draagt: de isolatiematerisjaal. Martien en Maxime Meiland zijn bekend van hun reality-serie, waarin ze een kasteel kopen en zelf verbouwen tot B&B. Ze missen ervaring en zijn daar niet zo bedreven in en dat charmante aspect wil Milieu Centraal gebruiken voor de campagne. ,,Want als wij het kunnen, kan iedereen het”, zeggen de twee in de campagnevideo’s.

Forse besparingen

Uit eerder onderzoek van Milieu Centraal bleek dat tweederde van de woningen in Nederland niet goed zijn geïsoleerd. Met een goede isolatie kunnen eigenaren tussen de 500 tot 4.000 euro per jaar kan aan energiekosten besparen. Door het zelf te doen zijn mensen goedkoper uit dan dat ze een bedrijf inhuren. Dat scheelt voor een dakisolatie gemiddeld 3600 euro en voor een vloerisolatie 1150 euro (exclusief subsidies), blijkt uit cijfers van Milieu Centraal.

Campagnevideo

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunnen media contact opnemen met Milieu Centraal via het persnummer 06-81166214. Op werkdagen is tussen 8.30 uur en 17.00 uur een woordvoerder bereikbaar.

In het weekend kunnen media contact opnemen met programmamanager Energie in Huis, Puk van Meegeren, via 06-51820905.   

De video’s van de campagne zijn te bekijken via: 

Over Milieu Centraal 

Milieu Centraal is het kenniscentrum voor duurzaam leven, en geeft consumenten praktische tips en adviezen voor iedere duurzame stap: van afval scheiden tot zonnepanelen kopen. Een externe wetenschappelijke adviesraad is onderdeel van de kwaliteitsborging. Milieu Centraal bereikt via haar websites en sociale media dagelijks 20.000 tot 30.000 consumenten. Milieu Centraal werkt samen met maatschappelijke organisaties, bedrijven, overheid en media.