In 2014 verhuist Milieu Centraal naar het huidige kantoor aan de Catharijne Singel in Utrecht. De uitvoering van het Energieakkoord van 2013 leidt tot nieuwe initiatieven van Milieu Centraal, zoals:
- ondersteuning van de nieuw op te richten gemeentelijke energieloketten;
helpdesk energielabel woningen (voor een jaar, als overbrugging voor RVO), met enorm veel vragen omdat iedere huiseigenaar een brief met een ‘voorlopig energielabel’ kreeg;
- de campagne ‘Energievreters, pak ze aan!’, samen met de retailers, over zuinige koelkasten, vriezers en wasdrogers;
- Energiesubsidiewijzer.nl
- en de isolatiecampagne ‘Energie besparen doe je nu’, een samenwerking tussen het ministerie van BZK met Milieu Centraal.
Wanneer in 2015 het Klimaatakkoord van Parijs wordt gesloten, is duurzaamheid weer hot topic in alle kranten. Milieu Centraal profileert zich met de CO2-voetafdruk van huishoudens, het ‘klimaatakkoord aan de keukentafel’, 30 belangrijke klimaatklappers en de tool Klimaatwijs op vakantie. Met zo’n 400 webpagina’s op verschillende milieu-onderwerpen weet Milieu Centraal zich stevig te positioneren als de praktische gids voor iedere duurzame stap in het dagelijks leven.
Als gevolg van ‘Parijs’ komt minister Kamp van Economische Zaken in december 2016 met de boodschap dat Nederland van het aardgas af gaat. Weliswaar in 2050, maar toch roept dit veel op in de samenleving die aardgas (uit Groningen) als vanzelfsprekend ervaart. Plotseling is er belangstelling voor warmtepompen, en de vraag hoe je een woning van het aardgas krijgt. Milieu Centraal introduceert samen met brancheverenigingen de website ‘duurzamewarmte.nl’. Later gaat deze op in ’Energie besparen doe je nu’. Samen met de retail komt er in 2018 een campagne ‘koken met een stekker’.
De uitstoot van CO2 heeft veel te maken het met grondstoffen voor de vele producten die in Nederland worden geconsumeerd. Duurzaam consumeren is een steeds belangrijker thema, wat zich uit in projecten onder meer op de thema’s afvalpreventie en afvalscheiding, milieubewust eten, keurmerken en kleding. Ook klimaatverandering krijgt meer aandacht, evenals het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.
Iets later leidt de wereldwijd explosief gegroeide vraag naar grondstoffen tot het doel van een ‘circulaire economie’. Het ministerie van IenW is trekker voor dit beleid, en Milieu Centraal krijgt een steeds stevigere rol in de communicatie. Consumenten spelen een belangrijke rol in de transitie van een lineaire economie naar een circulaire economie. Milieu Centraal bouwt steeds meer kennis op over circulaire gedragingen en belemmeringen en drijfveren die mensen bij het toepassen hiervan ervaren. Consuminderen, repareren, tweedehands en delen & lenen, steeds meer mensen staan hiervoor open. Milieu Centraal activeert mensen om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.
In deze periode groeit de organisatie naar zo’n 30 mensen, en de manier van werken van een kleine organisatie gaat knellen. Er komt behoefte aan projectmatig werken, en meer structuur in de organisatie. De programmamanagers krijgen naast een inhoudelijke ook een leidinggevende rol. Zo ontstaan er twee teams: Duurzaam consumeren en circulaire economie, en Energie in huis, mobiliteit en klimaat.