Zo zie je welke keurmerken belangrijk zijn voor jou

Waar let jij op bij het winkelen? Check jij je producten bijvoorbeeld op milieu- of diervriendelijkheid? Of vind je goede arbeidsomstandigheden belangrijker? Als je weet welke keurmerken belangrijk zijn voor jou, wordt inkopen doen een eitje. Met de vernieuwde Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal lukt het je!

Keurmerk of neplogo?

Met een keurmerk kun je zien of een product goed scoort op het gebied van milieu, dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden. Helaas zijn niet alle logo’s die eruit zien als keurmerken even betrouwbaar. Je hebt veel logo’s met een ‘groene’ uitstraling of afbeelding van blije dieren. Zo lijkt een product meteen heel milieu- of diervriendelijk.

Maar soms zijn dit geen onafhankelijk gecontroleerde keurmerken. Je denkt dan dat je een goede keuze maakt, maar eigenlijk word je gewoon misleid. Greenwashing, heet dat ook wel. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) deelt hier stevige boetes voor uit. Ook vanuit Brussel komen nieuwe regels tegen greenwashing.

En gelukkig kun je zelf ook iets doen: de vernieuwde Keurmerkenwijzer gebruiken! Hierin kun je zien of een logo een goed keurmerk is of niet. Je hoeft niet alle keurmerken te kennen: als je de keurmerken kent die voor jou belangrijk zijn, dan maak je daarmee al een groot verschil.

Hoe gebruik je de Keurmerkenwijzer?

De vernieuwde Keurmerkenwijzer is heel gemakkelijk om te gebruiken. Sta je in de winkel en twijfel je over een keurmerk? Pak je telefoon, zoek het keurmerk en krijg meteen te zien hoe dit keurmerk scoort!

Je kunt ook per productgroep bekijken op welke keurmerken je moet letten. Bijvoorbeeld voor koffie, thee en chocolade. Of voor schoonmaakmiddelen. Dan zie je meteen welke keurmerken daarbij horen. Ook kun je met één druk op de knop filteren op wat jij het belangrijkst vindt. Bijvoorbeeld milieu, of juist arbeidsomstandigheden. Dan krijg je keurmerken te zien die het meest ambitieus zijn op de punten waar jij op wilt letten!

Ontdek je keurmerk

Benieuwd welke keurmerken belangrijk zijn voor jou? Bekijk de vernieuwde Keurmerkenwijzer! Keurmerkenwijzer

Wist je dat…

… een derde van de consumenten (33%) betrouwbare en onafhankelijke duurzaamheidskeurmerken niet kan onderscheiden van neplogo’s of valse claims?

… mensen vaak denken dat ze een keurmerk herkennen, terwijl het niet zo is? Een kwart van de mensen die een niet-bestaand logo met een groen takje te zien kregen, zei dat ze dit logo kenden.

… het Fairtrade-logo het meest bekend is? 7 op de 10 mensen herkent dit.

… bijna de helft van de mensen een verbod op misleidende logo’s of nepkeurmerken wil?

… 7 op de 10 mensen interesse heeft in meer informatie over duurzaamheidskeurmerken, bijvoorbeeld over de betrouwbaarheid en of het keurmerk onafhankelijk getoetst wordt?

… bijna de helft bereid is om vaker op duurzaamheidskeurmerken te letten bij de aankoop van non-food producten?

... 4 op de 10 bereid is (iets) meer te betalen voor een non-food product met een keurmerk waarvan ze weten dat dit beter is voor het milieu?

Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur) en Stichting Milieu Centraal onder 1.012 Nederlanders (18-80 jaar). Hierbij zijn non-food keurmerken onderzocht, zoals schoonmaakmiddelen, cosmetica en papier.