Wat kost een elektrische auto?

Keuzehulp elektrische auto

Advies op maat Welk bereik heb je nodig? Met de keuzehulp ontdek je welke auto bij jou past en wat de maandelijkse kosten zijn.
Een elektrische auto is een slimme investering, en goed voor de toekomst. Hoewel de aanschafprijs vaak hoger ligt dan die van een brandstofauto, bespaar je op de lange termijn flink op gebruikskosten en stoot je veel minder CO2 uit.

Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt en het tweedehands aanbod groeit hard. De gebruikskosten zijn lager omdat laden vaak goedkoper is dan tanken, zeker als je thuis of bij voordelige openbare laadpalen oplaadt. Bovendien heeft een elektromotor minder slijtagegevoelige onderdelen, wat scheelt in onderhoud.

Wil je wel elektrisch rijden, maar niet de kosten van een eigen auto? Dan is een elektrische deelauto een fijne optie. Je betaalt alleen als je rijdt, zonder zorgen over onderhoud of verzekeringen.

Elektrisch in gebruik goedkoper en duurzamer dan brandstof

Een elektrische auto is goedkoper in gebruik, maar momenteel wat duurder in aanschaf. De totale maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) van een nieuwe elektrische auto zijn daarom gemiddeld iets hoger dan bij een nieuwe brandstofauto. Tegelijk stoot je met een elektrische auto maandelijks veel minder CO2 uit: het is veruit de groenste auto. Voor ongeveer € 50 extra per maand, maak je een duurzame keuze en bespaar je maandelijks zo'n 160 kilo CO2.

Kosten en baten elektrische auto
Vergroot afbeelding

In dit voorbeeld is gerekend met een gebruik van 15.000 kilometer rijden per jaar. Het echte verschil in kosten hangt af van het merk en model dat je koopt, hoeveel kilometers je rijdt, en hoe je de auto oplaadt. Als je meer kilometers rijdt, worden de totale maandlasten hoger maar wordt het in verhouding goedkoper om elektrisch te rijden. Dit komt omdat de kosten voor gebruik (zoals onderhoudskosten en kosten voor brandstof of laden) per extra gereden kilometer lager zijn voor een elektrische auto. Vanaf 23.000 kilometer per jaar is elektrisch rijden goedkoper.

Belastingvoordeel bij elektrisch rijden

Als je een auto hebt, dan betaal je eens per 3 maanden wegenbelasting (MRB). In 2025 betaal je voor een elektrische auto 25% van het normale tarief voor de wegenbelasting (je krijgt dus 75% korting). Deze korting wordt afgebouwd, vanaf 2026 tot 2030 betaal je 75% wegenbelasting (je krijgt dan nog 25% korting). Deze korting geldt omdat een elektrische auto zwaarder is dan een benzineauto (de wegenbelasting wordt namelijk vastgesteld op basis van het gewicht van de auto).

Ook betaal je voor een elektrische auto minder aanschafbelasting (BPM). Dat komt omdat de aanschafbelasting bepaald wordt op basis van de CO2 uitstoot per kilometer. Een elektrische auto stoot per kilometer veel minder CO2 uit dan een auto op benzine of diesel.

Lees meer over de aanschafbelasting en wegenbelasting op de site van Rijksoverheid.

Elektrische auto kopen: slim voor nu, goed voor later

Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto's op de markt. Ook groeit het aanbod van tweedehands elektrische auto’s hard. Hoewel de aanschafprijs van een elektrische auto vaak hoger ligt dan die van een brandstofauto, bespaar je op de lange termijn op gebruikskosten en stoot je veel minder CO2 uit. Het is een slimme investering, staar je daarom niet blind op het prijskaartje in de showroom.

Is de hogere aankoopprijs een probleem voor je, dan is private lease of het gebruik van een deelauto misschien een oplossing. 

Waarom is de nieuwprijs van een elektrische auto vaak hoger?

Voor de hogere nieuwprijs van elektrische auto’s zijn een aantal redenen:

  • De kosten van de batterijen. Die zijn hoog, bijvoorbeeld omdat ze worden gemaakt van zeldzame metalen. De laatste jaren zijn batterijen wel veel goedkoper geworden. Lees meer over de accu van een elektrische auto.
  • Er zit veel software in elektrische auto’s, die onder andere van belang is voor de veiligheid. De computerprogramma’s helpen bij het laden, het onder controle houden van de temperatuur van de batterij en de juiste werking van de batterijen. Daarnaast moet de auto steviger zijn. Ook daar zitten extra kosten aan.
  • Omdat elektrische auto’s door de zware accu’s vaak zwaarder zijn, gebruiken fabrikanten lichte materialen voor de auto’s, om het gewicht van de auto waar mogelijk te beperken. Deze materialen zijn vaak duurder.

De verwachting is dat de prijzen van auto’s met benzine- en dieselmotoren en elektrische auto’s dichter bij elkaar komen. Onder andere omdat de kosten voor de techniek en batterijen in een elektrische auto blijven dalen. Hierdoor wordt de totaalprijs van de auto lager.

Kies een elektrische deelauto

Wil je wel elektrisch rijden, maar niet de kosten van een eigen auto? Of rijd je weinig kilometers? Kies dan een elektrische deelauto. Er is een groeiend aanbod van elektrische deelauto’s. Via verschillende aanbieders en platforms kun je de auto’s huren, waarbij het onderhoud, de verzekering, belasting en in sommige gevallen ook de laadkosten zijn inbegrepen in de huurprijs. Je betaalt alleen voor je gebruik en eventuele abonnementskosten. Afhankelijk van de aanbieder is dat een uur-, dag en/of kilometertarief.

Door een deelauto te gebruiken, omzeil je de nieuwprijs van een nieuwe auto. Maar je zorgt er ook voor dat er minder auto’s in totaal nodig zijn. Bovendien pakken gebruikers van een deelauto minder vaak de auto dan toen ze een eigen auto hadden. Dat is gunstig voor het milieu, omdat er minder auto’s gemaakt hoeven te worden als er meer auto’s gedeeld worden.

Autodelen

Een deelauto is duurzaam en voordelig! En je rijdt ook makkelijk elektrisch, door het groeiende aanbod elektrische deelauto's. Lees meer over autodelen

Gebruiks- en onderhoudskosten

De kosten voor gebruik van een elektrische auto zijn een stuk lager dan die van een diesel- of benzineauto. Dit heeft een aantal redenen:

  • Elektrische auto’s gebruiken minder energie voor hetzelfde aantal kilometers dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter en hebben minder bewegende onderdelen dan verbrandingsmotoren.
  • De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer.
  • Een elektrische auto heeft minder onderhoudskosten, want de motor heeft minder onderdelen die slijten of kapot kunnen gaan.

De verzekering voor een elektrische auto valt soms iets duurder uit dan een brandstofauto, zo’n 15 tot 20%.

Kosten opladen elektrische auto

Een elektrische auto moet je opladen, zoals je moet tanken voor een auto op brandstof. De stroomkosten die je hiervoor betaalt, hangen af van waar en wanneer je oplaadt. Heb je een oplaadpaal thuis? Dan betaal je de stroomprijs van je energiecontract, waarschijnlijk zo'n 25 cent per kilowattuur

Wanneer je zonnepanelen hebt of een dynamisch stroomcontract kan de stroomprijs lager zijn als je slim oplaadt op gunstige momenten. Bij een oplaadpaal in de straat betaal je vaak iets meer, zo’n 48 cent per kWh. Bij een snellader, waar je de accu in ongeveer 30 minuten oplaadt, betaal je ongeveer 75 cent per kWh. Lees meer over opladen.

Minder onderhoud

Een elektrische auto heeft lagere onderhoudskosten dan een auto op brandstof. In een brandstofmotor van een benzine auto zitten ongeveer tweehonderd bewegende onderdelen, de aandrijving van een elektrische auto heeft er ongeveer twintig. Omdat bewegende onderdelen slijten, is er daarom bij een elektrische auto een stuk minder onderhoud. De verwachting is dat accu's van nieuwe elektrische auto's net zolang meegaan als de rest van de auto en niet erg onderhoudsgevoelig zijn.

De garage doet dus niet veel meer dan de banden controleren en vervangen, vloeistof voor de ruitensproeier bijvullen of een software update uitvoeren. Dat laatste kan zelfs op afstand, via internet.

Belangrijke onderhoudskosten zijn de remmen en de banden. Omdat je bij een elektrische auto vooral op de elektromotor remt, is de slijtage van de remmen vaak minder dan bij een brandstofauto. Doordat het gewicht van een elektrische auto gemiddeld genomen hoger is, slijten de banden wel iets sneller. Het is daarom belangrijk om regelmatig je bandenspanning te controleren.

Voor het thuis opladen van een elektrische auto rekent Milieu Centraal in dit geval met een bedrag van 25 cent per kWh op basis van de gemiddelde stroomprijs voor huishoudens die in de periode 2025-2028 verwacht wordt.

Er zijn geen duidelijke voorspellingen voor de ontwikkeling van de stroomkosten voor het opladen bij openbare laadpunten, snellaadpunten en laadpunten op het werk voor de komende jaren. De kosten hiervan zijn gebaseerd op een actuele gemiddelde prijzen en worden constant gehouden in berekeningen. Dit resulteert in een prijs van 33 cent per kWh voor het opladen van de auto met een gemiddelde laadmix: een mix van thuisladen, publiek laden, snelladen en laden op het werk 

Om de kosten van autorijden te bepalen, maakt Milieu Centraal gebruik van de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) methode. Alle verwachtte kosten voor bezit en gebruik van de auto (afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud en tanken/opladen) worden hierin meegenomen voor een periode van 4 jaar.

Restwaarde elektrische auto

Net als een benzine- of dieselauto wordt ook een elektrische auto over de jaren minder waard. Druk je dat in geld uit, dan noemen we dat afschrijving. Na vier jaar rijden is een elektrische auto waarschijnlijk ruim de helft van de nieuwprijs waard. De waardevermindering van een elektrische auto is iets groter dan de waardevermindering van een benzineauto en vergelijkbaar met die van een dieselauto. Voor alle soorten auto's geldt dat het aantal gereden kilometers de restwaarde beïnvloedt. Hoe meer kilometers, hoe lager de restwaarde.

Het is moeilijk te voorspellen hoe de afschrijving bij elektrische auto’s in de toekomst verloopt. De techniek ontwikkelt zich snel. Daardoor verouderen elektrische auto’s best snel. Aan de andere kant zijn elektrische auto’s voordelig in gebruik en blijkt uit ervaring dat de accu vaak nog lang mee gaat. Zo zijn ze als gebruikte auto voor veel mensen toch interessant. Lees meer informatie over het kopen van een tweedehands elektrische auto.