Subsidie elektrische auto

Keuzehulp elektrische auto
Advies op maat Welke elektrische auto past bij jou? Met de keuzehulp ontdek je welke accubereik je nodig hebt en wat de auto je maandelijks kost.De SEPP-aanschafsubsidie op elektrische auto's was bedoeld voor particulieren. Jaarlijks was er een vaste subsidiepot beschikbaar voor nieuwe elektrische auto's en tweedehands modellen.

Subsidie voor laadpaal elektrische auto
Wil je een eigen laadpaal? Er zijn gemeentes die subsidie geven voor een laadpaal thuis. Soms stelt de gemeente als voorwaarde dat ook anderen de laadpaal kunnen gebruiken. De laadpaal moet dan openbaar toegankelijk zijn. Vaak kan je een openbare laadpaal (dus geen eigen laadpaal) in de buurt van je woning aanvragen. Ga hiervoor naar laadpaalnodig.nl en klik op de link naar jouw gemeente.
Wil je met je Vereniging van Eigenaren (VvE) een laadpunt op het parkeerterrein installeren? De VvE kan subsidie krijgen voor een 'oplaadpuntenadvies' en voor het aanleggen van de basislaadinfrastructuur die nodig is om laadpalen te plaatsen. Lees meer op Opladen elektrische auto. Op deze pagina staat ook veel andere informatie over opladen en laadpalen.
Belastingvoordelen bij elektrische auto
Er zijn belastingvoordelen voor elektrische rijders. Die gelden voor ondernemers én particulieren. Je betaalt bijvoorbeeld minder aankoopbelasting en wegenbelasting. En voor zakelijke lease geldt een lagere bijtelling.
Vrijstelling wegenbelasting
Voor een volledig elektrische auto betaalde je tot eind 2024 geen wegenbelasting, wat officieel motorrijtuigenbelasting (MRB) heet. Dit kon je jaarlijks honderden tot meer dan duizend euro schelen, afhankelijk van jouw auto. In de periode 2025-2030 wordt deze belastingkorting verder afgebouwd: in 2025 betaal je 25% van het volledige bedrag. Vanaf 2026 tot en met 2029 betaal je 75% en vanaf 2030 betaal je 100% procent. Deze korting voorkomt dat iemand met een elektrische auto met een zware accu meer wegenbelasting betaalt dan iemand met een vergelijkbare benzineauto.
Aankoopbelasting (BPM)
Vanaf 2025 zijn elektrische auto’s niet meer vrijgesteld van BPM. De BPM is een belasting op aanschaf van auto’s, die bestaat uit een basisbedrag, verhoogd met een bedrag per gram CO2-uitstoot van de betreffende auto. Hierdoor is de aankoopbelasting voor een elektrische auto lager dan voor een brandstofauto.
Lees meer over de maandkosten van een elektrische auto ten opzichte van een benzineauto.
Lagere bijtelling auto van de zaak
Ben je ondernemer of heb je een leaseauto van de zaak? Dan is de bijtelling voor een zakelijke elektrische auto in 2025 een stuk lager dan voor een benzine- of dieselauto. In 2025 worden elektrische auto's belast met een bijtelling van 17% over de eerste € 30.000. Vanaf 2026 betaal je de bijtelling van 22% over het hele bedrag en geldt er geen korting meer voor de eerste € 30.000. Lees meer over de bijtelling.
Anderen keken ook naar
Wat kost een elektrische auto?
Een elektrische auto is een slimme investering, en goed voor de toekomst. Hoewel de aanschafprijs vaak hoger ligt dan die van een brandstofauto, bespaar...
Tweedehands elektrische auto kopen
Er zijn steeds meer tweedehands elektrische auto’s te koop. Milieu Centraal geeft tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto.
Accu en bereik elektrische auto
Een elektrische auto heeft een accu, die de stroom levert om mee te rijden. De accu bepaalt voor een groot deel hoe ver je met de elektrische auto kunt...